dbp

dbp

Nem a könyveké, a történeteké a jövő

2010. szeptember 16. - KaliDia

A kiadók nem gondolhatnak többé úgy magukra, mint könyv- (vagy akár e-könyv) kiadókra. Ehelyett ma már a szellemi alkotások terjesztői, népszerűsítői és gondviselői. Azok, akik nem kezdik meg az átállást - kezdve az iparág alapját képező megállapodásokkal, szerződésekkel -, végül kihalnak. A kiadóknak saját kézben kell tartaniuk a lehető legtöbb szellemi alkotáshoz fűződő jogot, hogy valódi médiumokon átívelő brandként használhassák a történeteket.

 

A Digital Book Word cikke (és annak előzménye) némileg speciális szemszögből közelíti meg a szellemi tulajdont: hogyan lehet a sztorira, a történetre építve új, nem kizárólag könyveladásból származó jövedelemre szert tenni annak különféle médiumokra való fejlesztésével. Az első lépésként felvázolt transzmédiás változások (szövegbe integrált linkek a szemléltetőanyagokra, szereplők életrajza, térképek, internetes tartalom stb.) pontosan egybevágnak az e-könyvek várható fejlődési irányával.

 

A távolabbi jövőre vonatkozó elképzeléseknél a könyv az extra tartalmaknak és az olvasó közvetlen bevonásának köszönhetően már-már az alternatív valóságot szimuláló játékok határát súrolja, illetve közösségi élménnyé lép elő az online könyvkluboknak és egyetemi tanulócsoportoknak köszönhetően. (Ezen a ponton már nem is biztos, hogy van még értelme könyvről beszélni, mert szinte anakronisztikusan hangzik: a könyv mai fogalmaink szerint azért még mindig egy kézzel fogható fizikai tárgyra, de minimum fix tartalomra utal - főleg ha a DRM-mel kapcsolatos általános tendenciák maradnak.)

 

Akármerre is fog végül fejlődni az, amit most e-könyvnek hívunk, a cikk indító és záró gondolata egy nagyon aktuális problémára hívja fel a figyelmet: milyen szerepe lesz ebben a kiadóknak?

Ha a kiadók későn reagálnak ezekre a változásokra, a szerzői kiadások elszaporodásának végső eredményeként teljesen eltűnhetnek, és olyan tartalomaggregátorok vehetik át a helyüket, mint az iTunes, az Amazon, a Facebook és a Google. A szerzők/alkotók a közvetítőnek fizetett csekély (10-15%-os) díj ellenében közvetlenül az olvasóknak fogják árulni könyveiket és az azokhoz kapcsolódó transzmédia tartalmat. Ez ugyan nagyon kifizetődő lehet egy felkészült szerző/alkotó számára, de egy hatékony szűrő nélkül a minőségi tartalom könnyen elveszhet az amatőrnél komolyabb mércét megütni nem képes áradatban.


A bejegyzés trackback címe:

https://dbp.blog.hu/api/trackback/id/tr442300850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása